beloved soldiers

Wednesday, August 24, 2011

doakan kakak, tok su..

tadi lepas solat asar, umi suruh aku hantar beras zakat fitrah aku kt tok su.. fyi, tok su tu jiran aku.. rapat lah jugak, orgnye baik, lembut bicara, dan suke memuji.. aku mmg tade masalah nk bergaul rapat dgn org tua2.. kdg2 aku rase lebih bagus borak dgn dorang, atleast ade kata2 nasihat dr org yg dh byk makan garam.. kan?

aku pn pegi la hantar beras 5kg kt umah dye, ikut pintu belakang je.. umi lak kirim masak lemak labu kt dye.. yela, tok su ni dh brcerai.. now dye duduk dgn anak bongsu dye.. sadly, anak bongsu dye ni ade mslh ckit.. tekanan hidup, tekanan dr keluarga, and mungkin dr ayah yg kurang brtanggungjawab.. dulu dye trpisah dgn mak kandung sndiri, jadi skrg baru la dye dpt rase kasih syg seorg ibu.. tp dye ni pandai tau, nmpk je mcm bodoh2.. kalau beli paper, mesti beli NST.. siyes xtpu..

tok su ni pn nmpk mcm org2 biasa je, tp kalau ckp ngn aku mst nk speaking.. kalau tgk perwatakan dye yg brtudung labuh, korang mst ingat dye ni org2 alim yg trperuk kt umah je.. tapi TAK! dye sgt berilmu, byk pengetahuan.. sbb tu aku suke borak dgn dye, rase mcm ade org yg guide aku..

okay, td aku pegi la anta beras n mknn yg mak aku kirim tu.. dye dgn brtelekung, trus cpt2 pegi kt pintu blkg.. betalu2 kata maaf dr mulut dia.. pdhal aku tggu dye xlame pn.. see, kalau anak muda skrg ade x yg mcm tu? lambat ckit dh melenting kn? aku pn cpt2 hulur beras tu kt dye..

'tok, ni zakat fitrah ika utk tahun ni.. tok su doakan la ika brjaye dunia akhirat yer.. doakan kesejahteraan family ika sekali..' itu je yg mampu aku ckp dkt dye, org kata doa org2 tua yg kuat beribadat Allah dgr.. bkn xleh nk bace doa sndri, tp keberkatan doa dr mulut org lain yg mndoakan kte tu lebih brmakna kn?

'insyaAllah, kakak.. mak ayah org baik2, lambat laun doa kte akn di dgr jugak.. kalau bkn kt dunia, insyaAllah kt akhirat nnt kte dpt ape yg kte doa..' aku dh trtunduk, 'mak ayah org baik2' yeahh, words tu buat hati aku trsentuh.. mak ayah org baik2, tp aku? hurmmm.. hanya Allah yg tahu..

lame jugak aku brdiri kt luar pagar blkg pintu umah tok su.. aku mmg xpnah masuk umah dye.. bkn ape, tok su sndri rase malu nk jemput org masuk umah dye.. katanya umah dye busuk, bau kucing.. dye segan nk ajak org masuk, so aku hormat kehendak dye.. 'maaflah kakak, tok su xjemput masuk rumah pun, umah tok bersepah..' aku senyum je, sbnrnya hati aku sayu tgk air muka tok su.. xtaw la kenapa..

'kakak knape nmpk makin kurus skrg? kakak susah hati ke? jgnla mcm ni, kakak.. setiap masalah ada jalan penyelesaian..' aduhh, aku xckp ape2 pn lagi.. tok su seolah2 mcm dpt baca hati aku.. aku nmpk mcm brmasalah ke? sebenarnya aku byk dgr luahan hati tok su, kisah hidup dye, and byk advice dye bg kt aku.. tataw la knape bler dye bg kata2 semangat kt aku, aku rase sedih..

'kakak, tok su doakan kakak berjaya nnt.. jgn cpt putus asa naa..' em, ok tok su.. mase tu airmata dh bertakung dh, tertunduk lagi aku smbil trsenyum2 menahan airmata tu mengalir.. kenapa ye sejak akhir2 ni hati aku mcm sensitif sgt.. adakah ini airmata terakhir aku? wallahua'lam...

so guys, akhir kalam...
hormati yg tua, sayangi yg muda.. <3

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...